Джерелознавчі проблеми в науковій творчості історика-початківця
28 травня 2014 року у приміщенні Київського обласного комунального позашкільного навчального закладу «Мала академія наук учнівської молоді» у м. Білій Церкві був проведений круглий стіл «Джерелознавчі проблеми в науковій творчості історика-початківця».
У роботі круглого столу взяли участь учні – члени Малої академії наук учнівської молоді та їхні вчителі м. Білої Церкви, Білоцерківського, Рокитнянського, Васильківського, Ставищанського, Таращанського, Володарського районів.
Роботу круглого столу розпочала в. о. директора Малої академії наук учнівської молоді Тетяна Василівна Петровська. Вона вказала на важливу роль дослідницької діяльності школярів для розвитку здібностей, творчого потенціалу, глибину пізнання предмету, для визначеності старшокласників у майбутній професії.
Для проведення круглого столу був запрошений Потильчак Олександр Валентинович, доктор історичних наук, професор, завідувач кафедрою джерелознавства та спеціальних історичних дисциплін інституту історичної освіти Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. Він ґрунтовно розказав про значення різних історичних джерел, довідок, документів у пошукових роботах, перевірці та встановленні фактів історичних подій, про порядок та правильне використані джерел та посилання на певні достовірні документи в науково-дослідницьких роботах.
Поряд із поняттям історичного джерела в історичному джерелознавстві важливе місце займає поняття джерельної бази, під якою розуміють сукупність джерел, на які спирається історичне пізнання. Джерельна база — це сукупність (система) джерел різноманітних типів, родів, видів та різновидів, що акумулюють оптимальну інформацію про історичний процес, явище, подію. Довідник із джерелознавства історії України розглядає джерельну базу як сукупність джерел, на які спирається історичне пізнання. Вона включає в себе джерела, що є продуктом людської діяльності, а також ті, що не залежать від неї. Реальна джерельна база неухильно збагачується в результаті пошуку, виявлення існуючих, але ще не відомих і не залучених до наукового обігу джерел, поповнення за рахунок створення нових пам'яток, що відкладаються у процесі діяльності людей. Ідеться про величезний масив сучасної інформації, документообігу, періодичної преси, службового і приватного листування, кінофотофоновідеодокументів, мемуарів та спогадів, матеріалів конкретно-соціологічних досліджень тощо.Тому важливо знаходити в архівах документи і вміти працювати з ними.
Також у роботі круглого столу були представлені найкращі науково-дослідницькі роботи учнів – членів МАН України, що посіли призові місця в ІІ і ІІІ етапах Всеукраїнського конкурсу-захисту наково-дослідницьких робіт.
Свої дослідження представили: Шнайдер Віта, учениця 10 класу Білоцерківського економіко-правового ліцею на тему «Роль православного духовенствав утвердженні освітніх процесівна Правобережжіу ІІ половині ХІХ століття»; Настіна Валерія, учениця 11 класу Білоцерківської загальноосвітньої школи № 3 на тему «Відновлення пам’яті загиблих воїнів у боях на Київщині 1941-1943 р.р. як результат археологічно-пошукової діяльності групи «Пошук». Юні науковці поділились своїм досвідом у пошуковій діяльності.
У ході проведення круглого столу зацікавленість проявили учні та учителі-історики. Вони задавали запитання науковцю та виступаючим учням, провели обговорення та отримали рекомендації щодо методів і порядку проведення досліджень, написання та оформлення науково-дослідницьких робіт.
Учні, які починають або продовжують свою науково-дослідницьку діяльність у відділенні історії і суспільствознавства активно долучилися до заходу.
Губрій О.В., завідуюча організаційно-масовим відділом Малої академії наук учнівської молоді відзначила неабияку роль зустрічей науковців із учнівської молоді для наукової творчості юних дослідників.